[Terminologia] Change case?

Rafael Ferran i Peralta rferranp a telefonica.net
dll des 1 20:31:48 CET 2014

Hola Joan i hola tothom,

Us explico perquè al Sigil vaig triar "Majúscules i minúscules" com a
traducció de "Change case".

Al meu parer, és l'opció més curta i més clara de totes.
Als programes d'edició de text, aquesta ordre sol trobar-se com a
submenú dins d'"Edita" o de "Formata"; ja s'entén, doncs, que s'editaran
o es formataran, d'una manera o d'una altra, les majúscules i les
minúscules. No cal, en la meva opinió, especificar "Canvia"; és com quan
es tria el cos o la mida d'una selecció d'un text; no cal dir "canvia el
cos" o "canvia la mida" amb "cos" o "mida" i les opcions que hi hagi
n'hi ha prou.

D'altra banda, a mi em sembla que "Canvia la caixa" pot resultar confús
en segons quin context d'edició, ja que "caixa", segons el DIEC, també
vol dir això: "7 f. [AF] En una pàgina, rectangle destinat a la zona
impresa, envoltada pels marges o blancs."

Quant a les opcions que, un cop seleccionat, ens ofereixi el "Change
case", aquí sí que m'agrada la nomenclatura tipogràfica tradicional:
caixa alta i caixa baixa (breu i concís). I també tenim les majúscules
per posició, a principi de frase o de cada paraula, que jo he traduït al
Sigil com a "Majúscula inicial" i "Majúscules posicionals" però que,
segurament, es podrien traduir d'alguna manera millor...

Al llibre "Ortotipografia" de Joan Solà i Josep M. Pujol hi ha tot un
capítol dedicat a les majúscules i a les minúscules. És un llibre
interessantíssim escrit de manera molt divertida tot i el seu rigor. A
més a més, tracta molts altres temes que poden resultar útils en les
traduccions de programari pel que fa a tipografia i edició de textos.

Espero haver ajudat.
Salut!

Rafa

El 01/12/14 a les 14:03, Joan Montané ha escrit: