[Corrector] Corrector en Aranès

Xavi Ivars xavi.ivars a gmail.com
dic abr 1 11:50:27 CEST 2015

El dia 31 març de 2015, 23:39, Javier <torresaran a hotmail.com> ha escrit:

> Bon dia a tothom
>
> Hem dic Xavi Torres i estic fent un corrector ortogràfic d'aranès per
> libreoffice i openoffice. Després l'exportaré a Firefox , etc..
>
> Però tinc un problema, al llistat d'idiomes d'aquests programes no
> existeix la opció d'aranès. La codificació més propera es gsc_FR gascó.
> Però necessito alguna com gsc_ES que correspongui a Aranès.
>
> Algú hem pot ajudar?
>
> Gràcies

Hola Xavi,

Ací un altre Xavi :)

No he sigut capaç de trobar cap codi *gsc* (per a Gascó) a cap lloc. El
codi ISO 639-1 de l'aranés (en tant que, oficialment, occità) és *oc *(o
*oci* utilitzant els codi ISO 639-3 de tres lletres).

Si seguim la mateixa nomenclatura que utilitzem per a l'Apertium, *oc* es
reserva per a l'estàndard "llenguadocià" de l'occità, mentre que s'utilitza
oc_aran per a l'aranés (occità gascó), de manera similar a com utilitzem el
ca_valencia per al valencià. També es podria utilitzar oc-ES-aran o
ca-ES-valencia, ja que l'estandard BCP47 el que fa és idioma-ESTAT-variant
essent tant estat com variant opcionals (simplificant una mica [1]).

La única diferència (no menyspreable) entre el cas valencià i l'occità és
que la subetiqueta "valencia" [2] si que està acceptada com a variant del
català dins l'estàndard BCP-47, mentre que "aran" no ho està.

PD: Si ho necessites, puc passar-te la llista de paraules occitanes que ara
mateix té el traductor "català - occità-llenguadocià" i "català - occità
aranés" de Softcatalà [3] i, com no, convidar-te a col·laborar en el
traductor ;)

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/IETF_language_tag
[2]
http://www.iana.org/assignments/language-subtag-registry/language-subtag-registry