[Corrector] regla "article + nom de ciutat"

Jaume Ortolà i Font jaumeortola a gmail.com
dll set 1 21:29:04 CEST 2014

Pere,

Gràcies pel comentari.

Això és un problema que he trobat altres vegades. La solució és que el
diccionari del corrector gramatical tingui el gènere adequat a cada nom:
masculí, femení o neutre (accepta tant femení com masculí).

En el cas de les ciutats, jo no he vist mai cap criteri inequívoc. Com que
és més usual usar les ciutats sense article (a París, de Berlín, cap a
Londres...), no sabem si són masculines o femenines. A mi em sembla igual
de normal "el París dels anys 30" com "la París dels anys 30". En alguns
casos sí que sembla clar: la Barcelona, la València, la Sevilla, la Roma
(masculins si són equips esportius: el Barcelona, el València...). En
canvi: el/la Madrid, el/la Londres?

En els diccionaris i en les enciclopèdies no sol haver-hi aquesta
informació. En el cas de Berlín, si mires l'esadir.cat[1] i l'Enciclopèdia
Catalana[2], veuràs que usen el masculí: el Berlín Occidental, el Gran
Berlín. Però a mi no em sona malament "la Berlín".

He trobat aquesta entrada de blog[3] que precisament diu que l'ús és
vacil·lant en molts casos.

A la vista de tot això, el que crec que s'hauria de fer és etiquetar com a
"neutres" tots aquests casos dubtosos. La majoria ja estan així, perquè si
no causarien més falsos positius.

Salutacions,
Jaume Ortolà

[1]
http://esadir.cat/Toponims/Top%C3%B2nims%20del%20m%C3%B3n/Europa/Alemanya/Berl%C3%ADn
[2]
http://www.enciclopedia.cat/enciclop%C3%A8dies/gran-enciclop%C3%A8dia-catalana/EC-GEC-0223543.xml
[3]
http://vigilant-far.blogspot.com/2009/07/paradoxes-linguistiques-3-el-genere-de.html

El dia 1 setembre de 2014 19:37, Pere Farrando <perefarrando a preedicio.com>
ha escrit: