[Admpub] Promoció del PL per la via judicial

Orestes Mas orestes a tsc.upc.edu
dim jun 16 17:23:43 CEST 2015

Bon dia a tothom,

Perdoneu que comenci un fil nou per respondre missatges d'un fil existent, però
m'acabo de subscriure a la llista i no tinc l'històric al client de correu.

Tanmateix, m'he estat repassant els fils recents de la llista a través dels
arxius al web i volia fer un comentari sobre la proposta del Xavier Narcís de
recórrer al TJUE per tal de fer avançar l'ús de programari lliure en
l'administració.

D'entrada, el TJUE està pensat per resoldre conflictes entre els governs i les
institucions de la UE. Els particulars també hi poden acudir, però només si
consideren que una institució de la UE ha vulnerat els seus drets, cosa que
aquí no aplica (vaja, a mi no 'ho sembla).

Es podria pensar aleshores en acudir a la justícia espanyola (:-). Tanmateix,
penso que la via judicial és una via morta, perquè per tal que sigui efectiva
cal, d'entrada, l'existència prèvia d'una llei que obligui l'administració a
emprar programari lliure en alguns casos, i que l'administració estigui
incomplint aquesta llei. Potser estic mal informat, però no em sona cap llei
al respecte

Faltaria llavors que hi hagués una denúncia (que, si no vaig errat, costa
diners després de la reforma del Ruiz-Gallardón) i guanyar el judici (:-D).

Després d'això, res no està garantit. Els governs tendeixen a incomplir les
lleis que no els agraden, amb total impunitat ja que és el propi govern qui ha
de vetllar per fer-les complir. Per exemple, el govern espanyol incompleix
sistemàticament sentències del TC que els són desfavorables en matèria de
competències de beques, ferrocarrils, subvencions...

Per tant, jo m'oblidaria d'aquesta via. Per altres vies potser es podrà fer
poc, però probablement sempre es podrà anar més lluny que per la via judicial.

Personalment tinc les meves opinions sobre per on seria millor començar, però
això probablement és matèria per un altre fil.
--
Cordialment,

Orestes Mas.