[Orglliure] Iniciatives a favor del programari lliure en el mapa

Francesc Dorca i Badia francesc.dorca a gmail.com
dll maig 7 22:17:14 CEST 2007

Jo em pregunto de quina manera es podria redactar el manifest per tal que
els que el signin es vegin obligats a fer alguna cosa tangible i que no es
tracti d'un brindis al sol. Si no els obliguem a comprometre's a alguna cosa
real, no val la pena fer-los signar res.

A Gavà a instàncies d'ERC es va presentar una moció en favor del programari
lliure. La moció es va aprovar per majoria en un ple, però a hores d'ara
l'acció més significativa que ha fet l'Ajuntament ha estat repartir milers
de còpies de la CATix (versió 1.2) sense que hi hagi hagut cap mena de
curset i mentrestant l'Ajuntament continua fent tota mena de cursos gairebé
sempre amb programari privatiu. Per a mi aquesta mena d'actuacions són
llançar els diners i en el millor dels casos aquests CDs ara deuen servir de
posa-vasos.

Jo crec que l'ús dels formats oberts encara és més prioritari que l'ús del
PL i en aquest cas és molt més clar què cal  exigir:

   - garantir l'ús dels estàndards oberts en les comunicacions amb
   l'administració
   - garantir la possibilitat de navegar per les webs municipals amb
   qualsevol navegador (compliment dels requeriments fixats pel W3C)
   - garantir l'accés dels ciutadans amb algun tipus de discapacitats
   (visuals,  auditives...) mitjançant el compliment dels requeriments WAI del
   W3C
   - I naturalment, fixar un termini raonable per al compliment dels
   punts anteriors, per exemple 1 any.

Pel que fa el programari lliure, la cosa és un xic més complicada donat que
hi ha multitud de possibles actuacions, però serien punts importants:

   - Migració dels servidors de xarxa i servidors web a sistemes lliures
   GNU/Linux, *BSD...
   - Edició d'una col·lecció de fascicles, similars als de l'Ajuntament
   de BCN o Rubí, que cobreixin GNU/Linux i els programes lliures més populars.

   - Comprometre's a introduir de forma predominant el programari lliure
   en català en els cursos de formació organitzats per l'Ajuntament, és a dir,
   cursos d'ofimàtica amb l'OpenOffice i no cursos de Microsoft Office, cursos
   de fotografia digital amb El GIMP, de modelat 3D amb el Blender, d'edició de
   vídeo, d'autoria de DVDs... i regalar els programes i el corresponent manual
   al participants.
   - Cursos de GNU/Linux a diversos nivells.
   - Establir plans pilot per a introduïr programari lliure
   (principalment l'OpenOffice.org) a l'administració municipal.
   - Al cap d'1 any revisar els resultats assolits.

Bé fins aquí els meus cinc cèntims.

Francesc

El 07/05/07, Pau Arumi <parumi a iua.upf.edu> ha escrit: