[Terminologia] tot i que + subjuntiu

Jaume Ortolà i Font jaumeortola a gmail.com
dij des 4 22:33:17 CET 2014

El dia 4 desembre de 2014, 16:07, Pep Si <jpgine a gmail.com> ha escrit:

> "tot i que" només s'empra amb present d'indicatiu. Sempre és millor i més
> bonic i adequat en tots els casos: encara que, si bé, per bé que, malgrat
> que, a desgrat que, en despit que

Efectivament, a la locució conjuntiva "tot i que" li correspon el mode
indicatiu (igual que a "per bé que" o a "si bé"). Així ho recomana el
corrector en línia de Softcatalà [1].  Em sembla excessiu restringir-ho al
present. Això no entenc per què ho dius.

De totes maneres, es tracta d'una "regla" molt específica que no sol
aparèixer en manuals i en gramàtiques normatius. Una de les poques
referències que he vist és la Gramàtica del Català Contemporani (S
25.2.4.4.), i la GCC és una gramàtica descriptiva.

L'ús de "tot i que" s'ha estès molt (massa segurament), i ha agafat usos
que tradicionalment no tenia, com el del subjuntiu.

Atentament,
Jaume Ortolà

[1] http://www.softcatala.org/corrector