[Recursos] Guia d'estil 2015 - Llistat de països

Joan Montané joan a montane.cat
diu des 28 21:48:35 CET 2014

El dia 26 desembre de 2014, 14:17, Jaume Ortolà i Font
<jaumeortola a gmail.com> ha escrit:
> Hola,
>
> En la trobada que vaig tindre fa poc a l'IEC em van dir que l'Oficina
> d'Onomàstica havia preparat una llista de països del món. Pot ser un punt de
> referència més. No veig que l'hagen publicada. Els faré la petició, i els
> insistiré en la necessitat que facen públics i compartisquen els seus
> treballs.

Hola,

seria molt interessant que l'IEC fés públic un recull així. La majoria
de vegades és una qüestió de criteri (Zimbabwe vs. Zimbàbue, Kènia /
Kenya) on tan lícit és un critieri com un altre, i tenir una font que
"marqui" el camí seria d'ajuda. Altres casos són més subtils, com
posar "Illa de XYZ" o "XYZ, illa de", o temes polítics com Taiwan o el
cacau dels Congos, o indicar el tipus de govern en el nom de l'estat
"República de...". Per tot això, una font de referència principal, com
seria l'IEC, seria molt útil.

A les fonts indicades pel Pau I, afegiria el web de l'ésadir [1].
Sisplau, sisplau, sisplau, no mirem gaire la secció de topònims del
llibre d'estil de Vilaweb, :P

Pau, fa un temps em vaig mirar aquest tema, pel que recordo, l'ésadir
tendeixen més a escombrar cap els topònims més "castellanitzats"
(Zimbàbue, Kenia) , i a la Viquipèdia més al topònims de
l'Enciclopèdia (Zimbabwe, Kenya). El DIEC, si cerques pels gentilicis
(zimbabuès i kenyà) ho veuràs, de moment es queda en un entremig
(Zimbàbue, Kenya).

Sembla que hi ha tendència a canviar les W africanes que indiquen
diftong creixent, cap a U, no hi veig gaire sentit, atès que marcar
aquest tipus de diftong amb la U complica la grafia enormement (el
DIEC durant un temps indicava erròniament la grafia Zimbabue, que
llegit correctament, és ZimbabÚe), ara ja indica Zimbàbue. No veig la
necessitat de canviar la W per U, però bé, sembla que la cosa va cap
aquí. A la Viquipèdia costarà de canviar fins que no apareigui una
font primària que usi aquesta nomenclatura.

Atentament,
Joan Montané

[1] http://esadir.cat/Toponims/toponimsdelmon/estats