[OpenOffice] Dimissió d'OpenOffice.org

Toni Hermoso Pulido toniher a softcatala.cat
div oct 15 16:34:33 CEST 2010

Al 15/10/10 13:30, En/na Oriol Gordó i Casanovas ha escrit:
> Benvolgut Toni,
>
> Primer de tot, deixa'm dir que em reafirmo amb el que he dit d'en Jesús
> abans, tot i que la dimissió sigui per un canvi de projecte i no per
> prendre's una pausa. Per cert, tot el que he dit és extensible a tots
> els que formeu el nucli dur de Softcatalà. La feina que esteu fent és de
> gran valor pel país, i sou un exemple per molts.

Moltes gràcies! Aprofito per fer una mica de proselitisme i recordar que
Softcatalà és un grup dinàmic i obert a nova gent que s'apunti a
treballar de de llistes com aquestes ;)
http://www.softcatala.org/wiki/Pencaires

> Un cop aclarit això, deixa'm dir que m'has ben sorprès. Ja havia llegit
> l'article que ens adjuntes i havia entès que no hi havia cap fork, sinó
> que OpenOffice.org passava a dir-se LibreOffice.
>
> Pel que ens dius, ho he entès malament. Així, ara hi haurà dues suites?
> Per un costat OpenOffice i per l'altre LibreOffice?

Sí, ara per ara, sembla que n'hi haurà dues.

Parlant del que he llegit i m'han explicat fins ara:

* a les distribucions Linux (veient el suport de Canonical, GNOME, Red
Hat) pràcticament el LibreOffice serà el dominant. De fet, a nivell de
codi, és el que avui en dia és el go-oo: http://go-oo.org/ (que ja és a
les diferents distribucions)

* la gent de NeoOffice, el grup que fa el fork de Mac
http://www.neooffice.org , amb millores específiques per a aquesta
plataforma, sembla que dóna suport a la gent del LibreOffice.
Però tot i així, continuaran el seu model:
http://trinity.neooffice.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8249&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
Per cert, segurament caldria oferir aquesta opció també al Rebost.

Amb això, cal imaginar que al Linux el LibreOffice serà una millor opció
encara.
Al Mac potser el LO millor que l'OOo però no que el NeoOffice.
Al Windows no queda clar ara per ara i l'OOo tindrà una millor situació
per un bon temps segurament.

Caldrà veure com es desenvolupa la cosa.

Des de la posició de distribució de programari de Softcatalà, ja no
parlem de la localització, haurem d'evitar que tot plegat porti a una
confusió innecessària per a l'usuari.
Per altra banda, a diferència del que passa amb programari privatiu, cal
esperar una plena compatibilitat entre aquests diferents paquets ofimàtics.

> Entenc que la diferència és que OpenOffice recomana extensions no
> lliures i el LibreOffice ho evitarà.
>
> Trobo que és un motiu petit per fer un fork. Quin és el motiu veritable?
> Problemes amb Oracle? O és que sóc un malpensat?

Més que per les extensions, pel que he llegit, la crítica és que la
comunitat de fa temps no havia estat tan lliure com s'hagués volgut (ja
abans amb Sun) i ara potser agreujat amb la compra de Sun per Oracle.
Apart, suposo que hi havia el temor que Oracle pogués abandonar el
projecte (hi ha el precedent de l'OpenSolaris). Abans que potser passés
això, part de la comunitat ha preferit avançar-se.

Els meus cinc cèntims,
--
Toni Hermoso Pulido
http://www.cau.cat