[Corrector] endur-se i diacrítics

dic jul 26 11:20:07 CEST 2017

El dia 26 de juliol de 2017 a les 9:58, Josep Bofarull <
pep.bofarull a icloud.com> ha escrit:

> He fet aquestes proves i no acabo de veure perquè aquestes fallen i les
> altres no.
>
> T’animo a endur-te totes les caixes a casa.   ->  diu, falta un pronom.
> T’animo endur-te totes les caixes a casa.       -> diu, falta un pronom.
> T’animo a endur-te les caixes a casa.                -> diu, falta un
> pronom.
> T’animo a endur-te les caixes que puguis posar al cotxe.   -> diu, falta
> un pronom.
> T'encoratjo a endur-te pel davant qui et faci nosa. -> expressió
> incorrecta.
> [...]

Gràcies per fer les proves. Jo ara sí que sé per què falla. En els verbs
pronominals de l'estil de "endur-se" el corrector exigeix que algun verb
concorde amb el pronom. Aquests són els casos més habituals:

Has d'endur-te. (tu has)
T'has d'endur.  (tu has)
Vas endur-te.  (tu vas)
Vinc a endur-me. (jo vinc)
Acostuma a endur-se. (ell)
Acostuma a endur-te. (tu, imperatiu)
Ens enduem. (nosaltres)

Però en el cas de "t'animo a endur-te", el "-te" no concorda amb "animo"
sinó amb el primer "t'" (= a tu), i per això es pensa que hi ha un error.
En canvi, dóna per bo "t'animo a endur-me".

Es podria intentar arreglar, però potser deixarem de detectar altres
errors, canviarem l'equilibri entre falsos positius i falsos negatius.

Jaume