[Corrector] El corrector no detecta "nomes" com a error

Jaume Ortolà i Font jaumeortola a gmail.com
dic nov 20 17:21:22 CET 2013

El dia 20 de novembre de 2013 16.29, Israel Planagumà i López <
israelplanaguma a gmail.com> ha escrit:

> Jo crec que la solució no hauria de ser eliminar-les, sinó que funcionés
> la correcció gramatical en català -que detecti quan s'usa "nomes" com a
> "només", i la doni per dolenta en aquest cas. Igual per "aixi" i "aixo".

Israel,

De moment la correcció gramatical no té la difusió i la presència que tenen
els diccionaris ortogràfics (en navegadors, processadors de text, etc.). I
això continuarà així durant algun temps.

Els usos de "aixi", "aixo", "nomes" són tan rars i tan improbables, que en
el LanguageTool la regla que els detecta ni tan sols mira el context. Marca
l'error directament, i et puc assegurar que encara no s'ha queixat ningú.
Com a apunt secundari, tingueu en compte que "noma" (pl. nomes) ni tan sols
està en els diccionaris oficials (DIEC, AVL); apareix en diccionaris amb
més terminologia tècnica (GDLC, Termcat).

Davant d'aquests fets, la decisió d'eliminar-los del diccionari ortogràfic
cau pel seu propi pes.

> [...]
> majoritàriament no fem gaires faltes d'ortografia, o molt poques diria jo.
> En canvi, fem moltes faltes gramaticals, la més habitual amb diferència jo
> diria que és fer servir verbs transitius com a intransitius, i al revés
> -generalment per influència del castellà. I precisament aquest error
> gramatical, jo que no sé gaire de programació, em sembla que hauria de ser
> bastant fàcil de corregir ("ajudar a algú" -> "ajudar algú"). Evidentment,
> els verbs que poden ser ambdues coses, transitius i intransitius, serien

Aquest error no és gens fàcil de detectar automàticament, com altres errors
relacionats amb la sintaxi. En LanguageTool està programat i funciona prou
bé per a uns quants verbs (mitja dotzena...). Són casos en què és molt
probable que el programa l'encerti. Però més enllà d'això, entrem en
terreny perillós: es creen moltes falses alarmes.

Tinc algunes idees sobre com millorar el corrector gramatical en el
tractament dels règims verbals. Ara, és una qüestió complexa que necessita
temps, esforç... i dades (que hi ha qui les té i les haurien de cedir).

Salut,
Jaume Ortolà

Salut.