[Corrector] Formes -ea en variant valenciana al nou corrector

dic ago 7 13:47:11 CEST 2013

Bon dia,

Aquest comentari em sembla molt apropiat:

El dia 7 d’agost de 2013 1.24, Joan Montané <joan a montane.cat> ha escrit:

> Com indica el Toni,  al corr.  gramatical tenim molt més marge per afegir
> coses, el risc d'una mala experiència d'usuari és molt menor. A
> l'ortogràfic afegir masses mots pot arribar a ser contraproduent. Al terme
> mig és la virtut.

En el corrector gramatical, podem tractar el problema d'una manera o altra.
En canvi, en el corrector ortogràfic no hi ha solucions fàcils, a part
d'anar amb molt de compte a l'hora d'afegir certes coses.

Fa poc un usuari del corrector en Softvalencià plantejava una qüestió
semblant. ¿Per què apareixen com a errors les formes vullc, vullga... (en
comptes de vull, vulga...) que per a l'AVL són bones o fins i tot
prioritàries? És la mateixa qüestió que la dels sufixos -ea i -iste. Per a
l'AVL són vàlides i correctes. Per a les universitats valencianes, per a
bona part del sector editorial, etc., són formes inadequades per a un
escrit formal.

Si afegim aquestes formes al diccionari del corrector gramatical, caldria
crear al mateix temps regles que digueren que són d'àmbit no formal, o que
només són acceptades per alguns. No és cap problema. Això és el que ja es
fa ara en molts casos: vore (i derivats), despedir, vacacional,
suggerència, disfrutar, afincar-se, alcançar, vivenda, etc. ("Sublevar,
sublevació", en canvi, que no són al DIEC, no tenen l'avís activat, perquè
són acceptats en molts llocs. Però això és una decisió subjectiva meua.)

El pas següent podria ser afegir opcions de configuració que permeteren a
l'usuari desactivar aquests avisos. Sobre això tinc dues observacions:
1) No és pràctic augmentar molt el nombre d'opcions de configuració.
Caldria classificar tots aquests casos en tres o quatre opcions com a
màxim. ¿Teniu idees de com fer-ho? No és gens fàcil, la casuística és
inacabable. Hi ha totes les combinacions imaginables: acceptat o no per
l'IEC, l'AVL, el DGLC, el DCVB, esadir.cat, Termcat, i altres diccionaris i
llibres d'estil...
2) Les paraules "dubtoses", en conjunt, apareixen amb una freqüència
relativament baixa. Els avisos no són una gran molèstia. Per tant, no crec
que siga una gran necessitat desactivar-los. Ho pot ser per a alguns
usuaris.