[Corrector] Lectura de xifres decimals

Joan Montané joan a montane.cat
dic des 19 13:33:52 CET 2012

El 19 de desembre de 2012 13:21, gotrunks a gmail.com <gotrunks a gmail.com> ha
escrit:

> Hola,

> http://www.softcatala.org/wiki/Usuari:Robescolano/Proposta_de_criteris_per_a_la_lectura_de_decimals
>

> Deixant a banda el fet que no soc ningu per opinar sobre [0] ni en cap
> tema similar, penso que no es un metode precisament pragmatic.
> Sobretot no es gens natural.

Tothom és benvingut per opinar. Cantar-ho "xifra a xifra" és, certament,
molt pràctic. Però, per exemple, no ho fem en casos simples (1, 2 o 3)
decimals:

1,23 <- llegeixes u coma dos tres?
1,234 <- llegeixes u coma dos tres quatre?
1,023 <- llegeixes u coma zero dos tres?

En canvi, els casos "patològics" s'avenen més a cantar-los xifra a xifra
1,234563453636646

> Per exemple, se suposa que per pronunciar el nombre
> 1,22342534053452343464 abans hem de saber quantes xifres te?
>
> Quin huma comptaria la part no entera del nombre, per saber si es
> parella o senar, abans de comencar a pronunciar-lo?

Home... pensa que en la part entera ja ho fem tots plegats, :D Has de saber
les xifres per parlar de milios, bilions, milers o centenes, per exemple.
Per tant... té cert sentit fer-ho també amb la part decimal, :). En
l'algorisme proposat... només cal saber la paritat fins el proper grup de
dos zeros consecutius!!!
En les regles franceses, encara és "pitjor", ja que llegeixen la part
decimal com si fos un número enter i, per tant, sí que han de saber totes
les xifres decimals.
1,231200423424300345 <-un virgule deux cent trente et un billiards deux
cents billions quatre cent vingt-trois milliards quatre cent vingt-quatre
millions trois cent mille trois cent quarante-cinq

A veure... es pot implementar tants sistemes com vulgueu, només cal decidir
quin es deixa com a predeterminat.

Joan Montané