[Android] Traducció del sistema base

Joan Montané joan a montane.cat
dij set 2 15:09:17 CEST 2010

Bon dia (o tarda, com vulgueu),

A veure... faig un resum del que ara mateix de la situació actual, que
podem fer, i com. Ara que comença setembre, tindré més temps i vull
seguir traduint això (tinc 3 apps fetes ja)

El sistema operatiu Android és codi lliure.
El punt de desenvolupament central, per entendre'ns, el "Sr. Google",
permet que li enviïs modificacions al codi (correcció d'errors, noves
funcionalitats, ...) via git, i valora si incloure'ls o no, però no
permet la incorporació de noves llengües a la branca oficial de codi.
Podem traduir la part lliure de l'Android, això té algunes dificultats
tècniques que explico més avall.
No podem traduir les aplicacions tancades (Gmail, Gtalk, Market).
Podem fer (o fer fer) i distribuir una ROM personalitzada per a un
dispositiu (o més d'un) que inclogui la traducció catalana, això té
unes limitacions legals i riscos que explico més avall. Dic poder fer,
perquè jo em veig incapaç de fer-la, però segur que trobem algú que ho
faci.

Recentment, he sabut que els models Sony-Ericsson amb Android, com a
mímin l'Xperia Mini10, permeten posar les menús en català. Només han
traduït la part lliure del codi. Les aplicacions tancades de Google
apareixen en anglès. Aquesta traducció no es troba al codi font
original de l'Android, és una cosa que han fet a can Sony-Ericsson i
tenen per a ells. Com a curiositat, els de Sony-Ericcson han fet
servir imperatius (estil Sofcatalà), no pas infinitius (estil iPhone).
A títol didàctic....  crec que es podria extreure la traducció feta
(legalment és molt lleig, i il·legal).

Aleshores.... podem esperar a que Google faci la traducció, però això
no vol dir que aparegui als nostres mòbils, si el fabricant no fa una
actualització del SO. Com a molt la tindríem en els futurs aparells. O
fer la traducció nosaltres, fer una ROM per a cada model (Dream,
Magic, ....) El "problema" d'aquest projecte és la difusió que això
tindria: llevat 4 frikis que es canviïn el SO per un de
personalitzat... no sé si AOSP (el centre oficial de codi Android) ens
ho acceptaran, ara mateix no accepten traduccions.

Cap pregunta?

Joan Montané

Problemes en la traducció d'aplicacions Android:
O es treballa directament en format xml, o es converteix a format .po.
Perooooooooooo....:

Si es treballa en format xml, cal estar atent a no trencar la sintaxi
del mateix i "escapar" el caràcter d'apòstrof amb la contrabarra \'.
En fitxers petits encara és gestionable, però en grans... és horrible.
Ja no parlem d'actualitzacions de la versión anglesa original, :-(

Si es treballa en format po... es perd informació. Resulta que moltes
vegades hi ha cadenes que *no* s'han de traduir, i això es troba als
comentaris de l'strings.xml. Les diferents eines que he probat per
passar xml a po funcionent prou bé (jo faig anar android2po) però és
impossible que controlin aquest tema.
Resumint: jo tradueixo en format po, però amb un ull posat al fitxer
xml, i revisar tots els strings.xml traduïts per veure que no he
traduït res que no s'ha de traduir.

Limitacions legals i riscos de fer una ROM personalitzada:
Tard o d'hora caldrà provar la ROM, això implica perdre la garantia
del teu mòbil, a part del "risc" que es corre.
Les ROMS no poden distribuir-se conjuntament amb les aplicacions
tancades del Google (Gmail, Gtalk, Market, ...), fer-ho és il·legal
(tècnicament sí que és possible fer-ho).

El 2 de setembre de 2010 11:14, Marc Belzunces <mbelzunces a gmail.com> ha escrit: