[Admpub] Alguna campanya actual en pro al programari lliure a l'Administració pública ?

Xavier Narcís Guillem xavier a xng.cat
dim maig 5 16:29:22 CEST 2015

On Tue, May 05, 2015 at 12:48:05PM +0200, Javier Cuchí wrote:

Hola Xavier i companyia ,

> Així que ve el Xavier i diu...

> Jo diria que abans de fer el pas de possar-se a fer feina, em de saber
>>

> I tots muts, no fos cas...

És comprensible. La gent que va participar de l'últim intent de portar el PL a l'AAPP en va sortir molt decebuda.

> No, escolta, això que diu està ben vist i és una bona idea reunir-nos i, si
> hi ha ànims, crear un nucli d'allò que vulguem planejar.

Bé, si dos ho veiem així, que algú faci una proposta.

Jo demanaria, una sola reunió, temps indefinit -si convé- però en acabar que tinguem clar el camí, que només en contemplo dos, el de tornar a casa a per altres aventures i/o emprendre aquest.

> Si no, acabarem com ja sembla que estem acabant... surt una espurna,
> s'encén una conversa de dos o tres dies, dotzena i mitja d'intervencions,
> de sobte -o a poc a poc- la cosa s'apaga i tal dia farà un any

Bé, per la part que'm toque, reflexionar que:

En primer lloc, un servidor va ser qui va iniciar aquest fil. Més en cerca d'experiència que, només debatre per debatre com sembla ha derivat el fil.
Tot i que, tot debat seriós és gratificant.

En segon lloc, la informació de la experiència prèvia, la volia no tant per el PL en general a l'AAPP -justament jo també peco de pessimista en aquest punt- sinó de portar/començar per una cosa concreta (un programari en concret) al lloc idóni (a l'escola en aquest cas).

Concretament i, per explicar l'exemple: Fa un temps que em vaig responsabilitzar de la traducció al català de l'aplicatiu Klavaro - https://translationproject.org/team/ca.html - ( recentment n'he demanat el canvi; perquè s'ha enviat la traducció -obra del company Jaume- i, feta la traducció del seu lloc web; entenent que, la meva feina com a responsable de la traducció havie acabat assolint el pretés inicialment ), tot i això, quede una part incomplerta, que és, el donar-li ús a la traducció. M'explico, la traducció només l'em d'usar "els quatre de sempre", "a casa com sempre", etc. ? Al meu entendre, el meu saber fer com a responsable de la traducció i, més tenint en compte que el programa en qüestió, un programa d'aprenentatge de mecanografia a qui va destinat en la seva majoria ha de ser als escolars, no a gent que ja li ha crescut la barba de fa dies.
Es per això que veia i, veig clar, que tinc que fer el possible per donar accés als escolar al Klavaro i, a la traducció catalana del mateix i, la millor forma és usant-lo com a aplicatiu de mecanografia per excel·lència a l'escola que és on primer aprenen a mecanografiar.
Un cop tingut clar això, també tenia clar de no morir en el primer intent, d'aquí que vaig creure que demanar informació a aquesta llista sobre experiències prèvies, em servirie per a encarar el camí a seguir per el meu objectiu.
Resumint, el meu criteri com a responsable d'una traducció es que, no m'haig de limitar a la feina pròpia de la coordinació/traducció sinó que "haig de portar el producte al mercat" és a dir, al seu lloc de destí, de màxim aprofitament amb criteris ètics.

Que, puc fer el ridícul, segurament. Però, com que tinc el criteri per damunt del sentit del ridícul, tiraré endavant.

Haig de dir que, no tinc clar a dia d'avui quin camí emprendre per el meu objectiu però, valoraré els dos o tres camins que en aquest debat han sorgit.

Tinc una idea prèvia clara de com plantejar-ho:

A) A nivell de Generalitat de Catalunya. Per tenir-ne les competència en desenvolupament escolar.

B) A nivell del Ministeri d'Educació espanyol. Per tenir-ne les competències de criteris bàsics.

C) A nivell de la UE. -No ho he mirat encara- imagino que com a mínim tindran competència en recomanar.

Tinc clar on acabaré: en resposta negativa o de silenci. La idea i esperança és poder-ho plantejar al Tribunal de Justícia de la UE -tinc clar que no serveixen per a res els Tribunals catalans i espanyols a més a més de que no són de fiar-. Aquí sorgeix el problema del finançament del litigi. Potser una campanya de microfinançament a nivell europeu, juntament amb algún jurista amb criteri ètic podrà ajudar.
El plantejament del litigi no em preocupe, tinc prous coneixements de Dret jo com per saber-lo plantejar bé -tot i que qui firmarà sirà un advocat col·legiat- com a molt em pot fallar que el TJUE no tingui prou coratge com per enfrontar-se a un assumpte com aquest però el fet de portar-hi un aplicatiu en concret i, no tot el PL lliure potser ajudarà. Al més pur estil de la famosa frase "divideix i guanyaràs".

Tornant a l'inici, encara estic en la fase de "fer el pas". No tinc presa. Meditaré, rumiaré, llegiré i dormiré. Quan em desperti, ja prendré decisions.

No m'allargo més. Salut.

	Xavier Narcís Guillem