[Admpub] Consell de programes lliures per fer cursos de edició de video i audio (millor amb les dos versions, Linux i Window$

Orestes Mas orestes a tsc.upc.edu
dll jun 15 14:49:18 CEST 2009

A Dilluns, 15 de juny de 2009 14:12:35, Josep Vives va escriure:
> Hola,
>
> Una companya em demana consell per a triar software lliure per a fer cursos
> de edició de audio i video, a una administració local catalana.
>
> Aquí us passo els pre-requisits:
>
> ##################################
>
> Estem buscant un programa lliure per poder fer cursos d’edició de vídeo i
> àudio. Ja aquest curs hem adaptat els continguts dels cursos a
> l’acreditació de competències que expedirà la Generalitat, l’ACTIC (ara
> diuen que no començaran fins la tardor del 2010).

Ho volen limitar a que córri sobre windows, exclusivament, o estan oberts a
altres coses? En el segon cas puc fer una sèrie de recomanacions:

> -          convertir imatges fixes en diferents formats gràfics

convert (paquet imagemagick). És un programa de terminal, res de IGU. Si es
vol amb interfície gràfica hi ha el Gimp o el Krita, però per segons què és com
matar mosques a canonades.

> -          capturar vídeo d’un dispositiu extern, com la càmera de vídeo

mencoder (també de terminal). Si es vol amb IGU doncs kdenlive o kino també ho
poden fer.

> -          editar un vídeo:retallar, modificar, ordenar, seqüències,
> incloure-hi transicions, pista de so...

kdenlive sense dubtar-ho. Si es vol quelcom monstruós hi ha el cinelerra, però
jo fa temps que no el provo i quan ho vaig intentar petava pertot arreu. Kino
em sembla que no és multipista, cosa que el fa poc recomanable.

> -          extreure i canviar el so d’un vídeo

depenent del format (família mpeg o família AVI) hi ha diferents utilitats per
línia d'ordres, però també es pot fer des de dins del kdenlive.

> -          incloure text en un vídeo per tal de crear el títol, crèdits,
> etc...

kdenlive altre cop.

Per cert: http://www.kdenlive.org/

> -          gravar vídeos en diferents formats

mencoder (complicat) o kdenlive (molt senzill). Permet exportar en múltiples
formats, qualitats, etc. Avidemux permet una edició molt elemental, i
transcodificar en diferents formats.

> -          editar un so: gravar, modificar, introduir efectes, retallar,
> mesclar

Audacity. Si volen matar mosques a canonades amb un programa autènticament
professional, els recomanaria l'Ardour, però llavors haurien d'aprendre a fer
servir un sistema d'àudio alternatiu com el JACK. Però podrien treure'n molt
de suc amb altres aplicacions com Hydrogen, Rosegarden, Jack-rack...

> -          convertir formats de so

sox (línia d'ordres) o audacity (IGU).

> Els usuaris i usuàries tindrien certs coneixements, però no serien
> avançats. Altres anys hem volgut fer coses, d’àudio sobretot, però no hem
> trobat un únic programa que fes totes les funcions que et pot fer per
> exemple el Nero. El programa hauria de tenir versió per a Windows, pq la
> gent que fa els cursos el pogués instal·lar després a casa seva.

Versió per windows... ja m'ho imaginava.
És que per ventura si no és per windows no se'l poden instal·lar a casa? I com
és possible que els tingui jo a la meva?? bah.... quina pèrdua de temps
discutir amb aquesta gent! són monoteistes escagarrinats.

Per cert, hi ha un DVD autònom perquè aquests pobrets puguin tastar les mels
del Kdenlive sense por a contaminar-se excessivament. http://www.kdenlive.org/

Una altra opció seria usar una màquina virtual per fer anar el programari.
Podrien fer-ho tot excepte potser la captura del vídeo (segons el tipus de
maquinari que tinguessin).

Marededéu!. Si sabessin tan sols un 10% del que s'estan perdent, es passaven
tots en massa al programari lliure.

Orestes.