[Admpub] Software Libre: ¿por qué es necesario su presencia en el sistema educativo? [català]

Orestes Mas orestes a tsc.upc.edu
dll gen 12 18:50:30 CET 2009

El Monday 12 January 2009 18:15:45 Jordi March va escriure:
> Bona tarda,
> com a metge l'única cosa a destacar és que l'eslògan està bé.
> Però el símil no és gaire bo:

Una mica en aquesta línia van els comentaris que he fet directament al bloc
corresponent:

"L'analogia que fas em sembla una aportació molt interessant, i t'asseguro que
l'explotaré. Tanmateix, si em permets la crítica, la trobo incompleta o mal
enfocada.

M'explico. D'una banda algunes de les afirmacions que hi poses no són certes
en tots els casos. És un fet que, en algunes àrees (sobretot les molt
especialitzades, com ara el CAD), les funcionalitats que ofereix el PL son
inferiors a les que ofereix el Programari Privatiu. Això no treu qe algun dia
el PL pugui igualar o superar el PP en aquests camps, però ara per ara no es
pot aplicar en general. El mateix passa amb el preu, la qualitat, etc.

En segon lloc, si bé és cert que els models econòmics i de desenvolupament que
acostuma a portar associats el PL donen com a resultat, *en general*, un
programari d'alta qualitat, segur i molt econòmic, etc., i això és una sort,
aquestes característiques no són les essencials del programari lliure. El més
important del programari lliure és la *llibertat* que atorga, sense la qual
ara mateix probablement no estaríem parlant d'ell. No sé si això equival, en
el món farmacèutic, a tenir lliure accés a les fórmules i mètodes de
fabricació dels medicaments genèrics. Caldria investigar-ho.

Però tot això no significa que no valgui la pena usar programari lliure, ans
al contrari. La llibertat és tan important que fins i tot val la pena suportar
certes incomoditats (segurament transitòries) que passar-se al programari
privatiu. La pega és que aquest missatge és difícil de fer entendre...

Orestes.