[Orglliure] ...

Manel Zaera manelzaera a gmail.com
diu maig 13 15:42:08 CEST 2007

Voldria fer un resum de coses que van sortint.

En la legislació europea, i en l'espanyola com conseqüència, es parla dels
drets d'autor. Els drets d'autor contemplen els morals i els d'explotació o
patrimonials. El copyright no contempla els drets morals. Els drets morals,
com tu bé deies, permeten que l'autor s'oposi a l'ús de la seva obra si amb
això veu danyat el seu honor o algun altre aspecte de tipus moral,
ideològic, etc. Això no evita que es pugui enfrontar a algun tipus de
reclamació d'indemnització si algú que ha publicat una obra ha de retirar-la
perquè l'autor ha exercit els seus drets morals contra determinats usos.

Els drets morals són irrenunciables sempre. L'autor té els drets morals,
vulgui o no vulgui. Els drets d'explotació els pot retenir, compartir o
transferir a tercers perquè facin l'explotació de la seva obra.

És cert que les llicències també estan subjectes a la legislació de
propietat intel·lectual. No deixen de ser una creació intel·lectual. El
motiu que siguin privatives com obra és lògic, doncs són un contracte i en
qualsevol cas pots crear llicències amb condicions equivalents que no es
diguin igual (la "GPL" europea, per exemple). Com deia, les llicències no
deixen de ser un contracte més, amb unes condicions generals, entre dues
parts, l'autor (millor dit, el propietari dels drets d'explotació) i
l'usuari. Aquí aleshores es pot parlar de tipus de llicència i com es pot
assegurar qui distribueix l'obra que qui la utilitza ha llegit i acceptat
explíticament la llicència.

En un missatge d'autor em dones a triar drets d'autor=copyright i drets
d'autor=drets morals+explotació (tu dius autoria+explotació). Crec que si
parlem del tema ho hem de fer amb propietat (salvant el fet que jo, almenys
no sóc llicenciat en dret sinó enginyer en informàtica). Aquí es parla de
drets d'autor, no de copyright, perquè la legislació ho estableix així, i
perquè no són exactament el mateix. És cert que per influcència anglosaxona
parlem de copyright, i que emprem el símbol (c) per indicar-ho. Però, jo no
crec que sigui confondre deixar clar que les obres intel·lectuals es
protegeixen amb drets d'autor, els quals s'apliquen automàticament en crear
una obra, sense necessitat de registrar-la enlloc.

Sobre l'autoria, depèn de qui fa l'obra. No em vull estendre, i prefereixo
no ficar la pota. Una persona és autora de la seva obra, excepte si aquesta
obra es fa en col·laboració amb altres persones, per encàrrec de l'empresa
per a la qual treballa com assalariat, etc. És evident que si tu no estàs
assalariat, l'empresa sap que ha de fer-te signar un contracte per
transferir-li els drets. Però, només li transfereixes els d'explotació, no
els morals. Aleshores, imagina que ets pacifista i l'empresa ven el
programari que has fet a l'exèrcit. Podries requerir que no ho fessin,
perquè tens els drets morals. Ara bé, potser hauries de pagar uns quants
diners a canvi.

Si voleu info. teniu els materials de l'assignatura d'aspectes legals del
màster de programari lliure de la UOC, els quals estan publicats amb
llicència GFDL al web de la UOC.

Salut i perdoneu per rotllo,

Manel

El 13/05/07, lolo <lolo a moviments.net> ha escrit: