[Orglliure] ...

lolo lolo a moviments.net
dis maig 12 15:55:10 CEST 2007

> [...]
> irrenunciables (personals i intransferibles). Els patrimonials són els que
> es comparteixen, es conserven o es transfereixen.
>
> A Europa la legislació que existeix (directiva) és la de drets d'autor,
> mentres que als EUA és la del copyright. La del copyright no contempla els
> dos tipus de drets sinó un tipus, el copyright, al qual es pot renunciar i
> per això es pot deixar una obra en el domini públic.
>
> L'equivalent a Europa crec que seria renunciar als drets patrimonials
> però,
> els morals continuen existint i per això, l'autor s'ha de reconèixer

El copyroight es divideix per drets d'autoria i drets d'explotacio.(els
drest morals ara no m'enrecordo si formen part dels primers, dels segons o
son un tercera part)(apart es poden firmar contractes per sobre dels drets
d'explotacio.. End user license agreement crec que seria un bon exemple
d'açó).

Lo de patrimonials, potser es referiex a autoria+explotacio i els morals
(irrenunciables) van apart.
Els drets morals no son per a reconeixensa(aixo ho fan els altres), son
per a 'metaproteccio' per a que en cas de un us 'inmoral' mes enlla de les
violacions dels altres drets( son ambigus, irrenunciables).
ex: Aixo seria per a casos molt extrems on es fera s'usara una obra
derivada per a coses ilegals i com que els drets d'autoria deurien de
respectar al originari que no ha fet res ilegal pero esta implicat pel fet
d'estar identificat en la eina del crim, podria aquest presentar-se com a
denunciant  del derivador amparant-se en els drets morals, i aixi evitar
estar com a acusat.
No es millor exemple, i aquestos drets(morals) son ambigus com els de
adjudicacio de drets d'autoria i com certs contractes que es solapen.
Per aixo, si totes les obres obtenen copyright automaticament(amb drets
morals incluits que impediren la donacio a domini public, el domini public
no existiria fins que caducara el copyright dels hereus del autor mort...

> Suposo que un expert en lleis ho explicaria millor.
>
> Salut,
Si, estaria be, ja que he esborrat el teu nom en la teva obra-misatge
anterior, que com no has explicitat quin tipus de drets d'explotacio hi
han, per defecte ve amb "Tots els drets reservats".
Ho menciono també perque molta gent creu erronament que el no esplicitar
el us que es pot fer de les creacions, per defecte van a domini public,
quan es precisament el extrem opost.