[Terminologia] Resum de Terminologia, vol 21, número 1

Jaume Jose i Oranies jaumejoseoranies a hotmail.com
dll feb 8 00:54:56 CET 2010

Bon dia,

Així de memòria entenc que encriptar està codificat d'una manera més complicada que xifrar.

També de memòria, xifra del sistema numèric posicional que inclou el zero, paraula que ha arribat al català des de la llengua àrab per dos camins diferents:
- zero, amb el significat que no n'hi ha cap (mentalitat del s.XIII).
- xifra, símbol difícil d'entendre perquè té un significat diferent segons la seva posició (davant, darrera o entre mig). Segons la mentalitat social del moment que va arribar a l'Europa Occidental de l'època.

En canvi, encriptar, posar en cripta, amagar que no pugui ser trobat per una persona que no sàpigui i tingui els mitjans necessaris.

Per tant des del meu punt de vista encriptar és amagar sense que sigui possible esbrinar per qualsevol persona que ho intente tingui els mitjans necessaris en canvi xifrar és deixar la informació a la vista però amb la confiança que serà incomprensible si no es tenen els coneixements necessaris per entendre-la.

> Llavors, parlem de "encriptar particions" o "xifrar particions"?
Una aplicació molt discutible, a part del rotllo teòric, la partició xifrada pot ser vista per qualsevol (potser perquè és compartida) i en canvi la encriptada està amagada i com a molt es pot esbrinar que hi pot haver una partició però no se'n pot saber ni la mida pràcticament (per posar un exemple) i molt menys la geometria interna o simetria.

Matisos!

Salutacions,

Jaume

> Message: 1
> Date: Sat, 06 Feb 2010 17:49:47 +0100
> From: Pau Iranzo <pau a somgnu.cat>
> Subject: [Terminologia] Encriptar?
> To: terminologia a llistes.softcatala.org
>
> Bones,
>
> No sé per quina raó, fins ara tenia claríssim que les particions estaven
> "xifrades" i no "encriptades". Però mirant el diec2 i el recull de
> termes, veig que no, que "encriptar" està ben dit.
>
> Llavors, parlem de "encriptar particions" o "xifrar particions"?
>
> Salut!

Busca desde cualquier página Web con una protección excepcional. Consigue la Barra de herramientas de Windows Live hoy mismo y GRATUITAMENTE.
http://www.toolbar.live.com