[OpenOffice] el factorial o la factorial?

Sílvia Miranda silvia a softcatala.cat
dis jun 7 20:15:08 CEST 2008

Bones,

Tot traduint el fitxer del Calc, em va sorgir un dubte pel que fa al
gènere del terme "factorial", que jo havia traduït en femení a tot
arreu.

Resulta que, a la UI de l'OOo, per tot arreu parla d'"el factorial".
M'he documentat i he comprovat que el masculí és el gènere generalitzat
(valgui la redundància) entre els textos matemàtics que he trobat per
Internet. Tanmateix, això és el que en diuen els diccionaris oficials:

GDLLC:
2 f MAT Producte dels nombres naturals consecutius, des de l'1 fins a un
nombre n fixat.

DIEC2:
3 m. o f. Producte dels nombres enters consecutius des de l’1 fins a un
nombre donat. 1 × 2 × 3 × 4 és la factorial de 4.

Termcat:
ca  factorial, f
ca: Producte dels nombres enters consecutius des de l'1 fins a un nombre
donat.

Jo proposaria de canviar "el factorial" per "la factorial" arreu de la
interfície (a la UI i a la documentació), ja que el femení és el gènere
que  admeten les fonts oficials (tot i que, segons sembla, el DIEC també
admet el masculí). Què en penseu? Si penseu que absolutament tots els
matemàtics del món empren el femení i, per tant, voleu deixar aquest
gènere, canviaré la meva traducció.

Salut,

---

sílvia miranda