[Fedora] Preparar la notícia amb la sortida de Fedora 23

Robert Antoni Buj i Gelonch robert.buj a gmail.com
dim nov 3 17:06:03 CET 2015

El dia 3 de novembre de 2015, 16:24, Josep Sanchez ha escrit:

> Hola, Robert.
>
> Moltíssimes gràcies, com sempre, per la feina que fas.
>
> En aquest pad: https://public.etherpad-mozilla.org/p/fedora23_cat
>
> he posat el text de la nota que has fet i hi he remarcat unes coses
> que jo retocaria. Pots fer-ne cas, o no :)

Ok, gràcies Oscar  i Josep.

Jordi quan puguis ja pots publicar la notícia a softcatalà (ja que s'ha
publicat Fedora 23).

Afegeixo la noticia del llançament de Fedora 23 de fedoramagazine.org (Podeu
consultar la noticia del llançament de Fedora 23...) i els canvis proposats
per en Josep:

----

*Ja hi ha disponible la versió en català de la distribució de GNU/Linux
Fedora 23, un sistema operatiu complet de propòsit general que està basat
exclusivament en **codi obert.*
El projecte Fedora es basa en fòrums públics, processos oberts, innovació
ràpida, meritocràcia i transparència per obtenir el millor sistema operatiu
i plataforma que el programari lliure i de codi obert pugui proporcionar.
El desenvolupament es realitza en un fòrum públic. El projecte produeix
aproximadament dues versions de Fedora l'any. Per a més informació, visiteu
el lloc web del projecte Fedora.

*Versions i adaptacions del sistema operatiu** Fedora 23*
Fedora 23 és distribueix en tres variants principals segons el seu ús:

   - Fedora Workstation, incorpora l'entorn d'escriptori GNOME i les eines
   genèriques dels entorns de treball amb escriptori. Més informació a
   https://getfedora.org/ca/workstation/

   - Fedora Server, incorpora les eines necessàries per administrar serveis
   de xarxa i contenidors. Més informació a https://getfedora.org/ca/server/

   - Fedora Cloud, incorpora les eines necessàries per la computació als
   núvols privats o públics. Més informació a
   https://getfedora.org/ca/cloud/

El sistema operatiu Fedora 23 també és distribueix amb els entorns
d'escriptoris:

   - KDE Plasma, més informació a https://spins.fedoraproject.org/kde/

   - XFCE, més informació a https://spins.fedoraproject.org/xfce/

   - Cinnamon, més informació a https://spins.fedoraproject.org/cinnamon

   - LXDE, més informació a https://spins.fedoraproject.org/lxde/

   - MATE-Compiz, més informació a
   https://spins.fedoraproject.org/mate-compiz/

   - Sugar, més informació a https://spins.fedoraproject.org/soas/

El sistema operatiu Fedora 23 també està disponible per als ordinadors
basats en ARM. Més informació a https://arm.fedoraproject.org/ .
El sistema operatiu Fedora 23 també és distribueix amb seleccions acurades
de programari i de continguts segons l'adreçament del propòsit, i és
mantinguda i acurada pels membres de la Comunitat Fedora. Es poden
instal·lar com a versions completes independents de Fedora o com a
complements en instal·lacions existents de Fedora. Més informació a
https://labs.fedoraproject.org/
Teniu més informació sobre com baixar la versió a la web de Softcatalà:
http://www.softcatala.org/wiki/Rebost:Fedora així com a la web de Fedora
(en català): http://fedoraproject.org/ca/

*Notorietats en la versió 23*
Escriptori:

   - Fedora 23 inclou la darrera versió de l'entorn d'escriptori GNOME. La
   versió 3.18 del GNOME inclou moltes característiques noves, així com
   millores inferiors i correccions d'errors. Més informació a
   https://help.gnome.org/misc/release-notes/3.18/index.html.en .

   - Nou entorn d'escriptori basat en Cinnamon, més informació a
   https://fedoraproject.org/wiki/Changes/Cinnamon_Spin

Productivitat:

   - Firefox 40, més informació a
   https://www.mozilla.org/en-US/firefox/40.0/releasenotes/

   - Thunderbird 38, més informació a
   https://blog.mozilla.org/thunderbird/2015/06/thunderbird-38-released/

   - Libreoffice 5, més informació a
   https://wiki.documentfoundation.org/ReleaseNotes/5.0

Gestió de paquets / actualització del sistema:

   - Nova eina integrada al DNF per gestionar les actualitzacions del
   sistema a nivell de versió, més informació a
   https://fedoraproject.org/wiki/Changes/DNF_System_Upgrades

Seguretat:

   - Inhabilitació per defecte de SSL3 i RC4, més informació a
   https://fedoraproject.org/wiki/Changes/RemoveSSL3andRc4

   - Canvi de la ubicació en el magatzem de la política de seguretat de
   SELinux, més informació a
   https://fedoraproject.org/wiki/Changes/SELinuxPolicyStoreMigration

Desenvolupament:

   - Perl 5.2.2, més informació a
   https://fedoraproject.org/wiki/Changes/perl5.22

   - Migració a Python 3, més informació a
   https://fedoraproject.org/wiki/Changes/Python_3_as_Default#Scope

   - Actualització de la pila de Mono de la versió 2.10 a la versió 4. Més
   informació a https://fedoraproject.org/wiki/Changes/Mono_4

Podeu consultar les notes del llançament de Fedora 23 a
https://docs.fedoraproject.org/en-US/Fedora/23/pdf/Release_Notes/Fedora-23-Release_Notes-en-US.pdf

Podeu consultar els canvis acceptats en Fedora 23 a
https://fedoraproject.org/wiki/Category:ChangeAcceptedF23

Podeu consultar la noticia del llançament de Fedora 23 a
http://fedoramagazine.org/fedora-23-released

*Voluntariat per a la traducció de Fedora al català*
Des de l'equip català de traducció del Projecte Fedora coordinem la
traducció dels projectes del Projecte Fedora, com ara les eines
d'instal·lació i d'administració del sistema operatiu Fedora, la
documentació del sistema operatiu Fedora, alguns components de RHEL així
com altres projectes amb desenvolupament actiu per membres del Projecte
Fedora. La traducció al català dels diferents components que conformen la
distribució Fedora, com ara GNOME, el KDE, el Firefox o LibreOffice,
correspon als respectius equips de traducció. A l'equip de Fedora estem
sempre oberts a noves col·laboracions: només cal un bon domini de l'anglès
i del català, uns coneixements bàsics quant a l'administració de sistemes
informàtics *nix i molt entusiasme. Els perfils recomanats són
administradors de sistemes amb més de 5 anys d'experiència, o els qui
posseeixin el títol d'enginyeria informàtica, enginyeria tècnica en
informàtica de sistemes o CFGS en administració de sistemes informàtics en
xarxa. Podeu trobar més informació sobre com participar-hi al nostre web
http://www.softcatala.org/wiki/Fedora.

*Quant a Softcatalà*
Softcatalà és una associació sense afany de lucre que treballa per la
normalització de la llengua catalana en el sector informàtic relacionat amb
Internet i les noves tecnologies, a partir de la traducció de programari
lliure i de distribució gratuïta. Per a més informació sobre els programes
que aquesta associació ha traduït al català, podeu consultar el seu lloc
web a http://www.softcatala.org

-----

--
http://about.me/rbuj