[Admpub] Les enginyeries informàtiques i l'administració

Sebas vila sebas a lsi.upc.edu
dim nov 11 00:56:44 CET 2008

Hola Pol,

et contesto una mica la meva opinió sobre el que demanes (després
contestaré al Joan també...).

> He d'entendre doncs que la no publicació de les fitxes no afecta per res als
> estudis?

La inexistència de fitxes no afecta als estudis estrictament. Hi ha però
una altra cosa que ha passat (o està passant) simultàniament i que es
barreja:
Fins ara (fins abans de la reforma legal que s'està posant en marxa ara)
el contingut dels estudis universitaris oficials el fixava el
ministerio. Tant si aquests títols donaven lloc a professions regulades
com si no ho feien. És a dir tant pels arquitectes com pels psicòlegs.
En el marc legal que acabem d'estrenar (el que tothom en diu «de
bolonia») aquest punt ha canviat. Ara les universitats proposen
titulacions i, mitjançant un procediment establert per la llei, un ens
s'encarrega de validar-les o no. La validació aquesta s'anomena
«verificació» (http://www.aneca.es/active/active_verifica.asp). Si la
proposta passa la verificació, és un títol oficial. Després, cada 6
anys, cal sotmetre els ensenyaments a un procés d'acreditació.
Aquest sistema és relativament semblant a alguns altres de paisos
anglosaxons. Diguem que hi ha un lliure mercat de titulacions en que
aquestes tenen una qualitat "contrastada" pel sistema d'acreditació.
El problema està en les titulacions que donaven lloc a professions
regulades. Per aquestes s'ha inventat el nyap de les «fitxes», que
indiquen que cal explicar en aquestes titulacions per tal que els
titulats tinguin dret a exercir una professió regulada. Això trenca el
dibuix del sistema, però aquí hi ha enormes interessos corporatius en
joc que fan la seva pressió.

> Si no existeix una llista de competències no es corre el risc d'acabar
> tenint tantes Enginyeries Informàtiques com universitats?

Si. Aquí la pregunta és si això és bo o dolent. És dolent que hi hagi
diferents perfils d'informàtics? La mateixa task-force de l'IEEE/ACM en
reconeix tres o quatre pel cap baix!,
(http://www.acm.org/education/curricula-recommendations). Jo penso que
això és bo i és important per la indústria que sigui així.
> Si algun dia aquest sector acaba essent regulat com quedarien les coses? Hi
> optaríen només les carreres que tenen les fitxes?

Això és fer una mica de futurologia però.. si algun dia es regulés la
professió, el govern també hauria de publicar una fitxa dient què ha
d'ensenyar-se a una persona que vol exercir aquesta professió regulada.
Les titulacions haurien de decidir si els interesa o no adaptar-s'hi,
però tant si s'hi adapten com si no, no deixarien de ser oficials si ja
ho eren.

sebas