[Admpub] Les enginyeries informàtiques i l'administració

Sebastia Vila sebas a lsi.upc.edu
dll nov 10 13:40:05 CET 2008

Perdoneu, però tot i ser OT, no me'n puc estar de respondre. Crec que en
aquest tema s'està practicant la desinformació i potser entre tots val
la pena aclarir la situació
> Recentment, s’han publicat les fitxes corresponents als estudis de les
> diferents enginyeries que s’impartiran en Espanya en els pròxims anys.
> *Sorprenentment*, s’han publicat totes, *menys les que corresponen als
> estudis d’informàtica*.

És cert (tot i que de fet encara no estan oficialment publicades, estan
en tràmit). Però què son les "fitxes"?. Per entendre-ho bé cal saber
primer algunes coses...

En aquest pais hi ha un conjunt de professions (atenció! professions que
no estudis!) que estan (parcialment) regulades per llei. Això significa
que la llei els atorga a aquests professional certs drets com per
exemple el de fer el projecte d'activitats d'una botiga (requisit
indispensable per a obtenir una llicència d'activitat). Aquest sistema
de regulació és complex i descriure'l amb detall se surt de l'objectiu
d'aquest correu. Però:

a) El sistema s'aplica a nombroses professions. Per exemple, per ser
conductor de camió, una professió com una altra, cal tenir la llicència
adequada. Per obtenir-la, cal acreditar davant l'administració uns certs
coneixements mitjançant unes proves de lliure accés que l'administració
fixa.

b) En algunes professions, per exemple, l'enginyeria de camins, la cosa
funciona diferent. Si curses uns estudis (i el superes), aleshores
automàticament se t'atorguen aquests "drets professionals". Aquests
drets s'acostumen a anomenar "atribucions professionals" i, algunes
vegades, de manera confonedora, "competències professionals".

c) No totes les professions són regulades. De fet, comparativament ho
són molt poques. És més, ni són les més importants, ni les de més poder,
ni les que mouen més diners. Per reblar el clau, molts (de fet la
majoria) dels titulats que tenen "atribucions professionals" a causa de
la seva titulació acadèmica, per exemple un enginyer industrial, no fan
cap ús d'aquestes atribucions en la seva vida laboral.

i doncs, tornant a la pregunta, que son les "fitxes"? Doncs les fitxes
són una llista de competències (aquesta vegada competències acadèmiques,
o sia el que cal saber, que no tenen res a veure amb les competències o
atribucions professionals) que un titulat ha de tenir si vol que l'estat
li atorgui de manera automàtica certes competències professionals.
O sia, si jo estic dissenyant un pla d'estudis per a arquitectura i vull
que als estudiants que el cursin, en acabar, l'estat els reconegui
certes competències professionals, cal que el pla d'estudis els ensenyi
(entre d'altres) el que la "fitxa" corresponent diu.

Els informàtics/ques no són una professió regulada (ni ara ni abans).
Per tant no tenen fitxa (com tota la resta de professions no regulades).
> Els motius que expliquen són realment sorprenents. Això és molt greu
> doncs ens pot deixar a tots els titulats (i als que estan estudiant
> ara) amb un títol sense convalidació oficial i que per tant anirá
> devaluant-se amb el temps fins quedar en l'oblit.

Les fitxes no tenen res a veure amb el titol acadèmic!! El titol
d'enginyer informàtic (i el de biòleg, i el de matemàtic,...) continuarà
existint amb la mateixa validesa oficial que fins ara.

> Us animo a que feu córrer la veu doncs el fet que el nostre sigui un
> sector no regulat sovint fa que molts enginyers no estigun ni tant
> sols col·legiats i no s'acabin enteran d'aquests afers.
El fet que estiguis o no colegiat no té cap connexió amb això. El que si
es cert és que, per imperatiu legal, si tens certes atribucions
professionals i les vols exercir, ho has de fer amb la intervenció d'un
col·legi professional. Per això, els professionals de professions
regulades acostumen a col·legiar-se (però no tots, no us penseu...).
El fet que els informàtics estiguin o no colegiats és més aviat un tema
social. Fixeu-vos en l'ACM, l'associació professional nordamericana, com
sabeu és potentíssima, però els informàtics nordamericans no són uns
professionals regulats!!

En fi, em podria allargar molt més sobre el tema... però potser n'hi ha
prou per un correu.
Si convé puc aclarir alguns punts més ;-)

sebas