[Linux] Base de dades

Eduard Selma selma a tinet.cat
div nov 30 12:26:09 CET 2007

En/na carles.bruguera ha escrit:
> Bones
> Fa molts anys recordo haver fet servir en la meva Palm IV ( quins temps
> :P) un programa que et permetia definir una base de dades extremadament
> senzilla, estil "fitxes". Li deies els camps que volies guardar per cada
> entrada i llestos. Estic segur que hi ha alguna cosas semblant per
> linux, ja sigui per gnome o kde, en coneixeu cap en concret?

En el meu vell Psion 5mx encara uso alguna base dades com les que dius.
Són compatibles xbase (dbf) i es poden exportar fàcilment a Linux.

Si vols una base de dades molt simple per a GNU/Linux, per a classificar
llibres, CDs, potser també adreces (no l'he usat fins ara), hi ha
Tellico, que funciona en entorns Gnome i KDE.

Una bona integració amb OpenOffice, facilitat per a editar formularis,
etc. tens a OO Base. Funciona amb un servidor Java i no sembla massa
indicada per a Bases de dades molt extenses on calgui una certa
rapidesa. la meva dona n'usa una amb 3000 registres i n'està satisfeta.

Si vols coses més semblants a Access (però millors, és clar) tens Kexi,
nadiua de KDE que també funciona en Gnome amb les biblioteques adients.
Knoda (Knorr DatenBase) també està en la mateixa línia, però crec que no
té versió en català. Hi ha una altra aplicació, Rekall, de "the
Kompany", òbviament per a KDE, també en anglès i ara amb versió GPL.
Aquests realment són "front ends" per a servidors lleugers com SQLite
(petit, però molt ràpid i potent) o altres més grans.

Si vols servidors de base de dades grans (però que es poden instal·lar
localment) tens els clàssics MySQL o PosgreSQL. Una opció molt
interessant és Firebird, basat en el sòlid InterBase, que ocupa molt
pocs recursos (però més que SQLite, és clar) i compleix els estàndards
IEEE SQL-92. Si havies usat les bases de dades de Borland (Kylix en
Linux) t'hi trobaràs com a casa.

Segur que hi ha bases de dades ja mig fetes per a adreces, llibres (com
l'esmentat Tellico), DVD, càpsules de cava, i el que convingui. Una
passejada per sourceforge.org segurament et serà d'ajuda.

Espero no haver-te embolicat més.

		Eduard Selma.

--
Eduard Selma i Bargalló.